Δελτίο τύπου για την συνέντευξη των βουλευτών Πιερίας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.


Τοποθέτηση Μπέττυς Σκούφα στην συνέντευξη τύπου για ΤΟΜΥ.

ΝΟΜΟΣ 4486/2017 : ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

Α) Καθολική, ισότιμη, δημόσια πρόσβαση σε όλους τους πολίτες, χωρίς εξαιρέσεις

Κόντρα στη λογική του 5ευρου και στο μότο «η υγεία αφορά μόνο τους ασφαλιστικά ενήμερους» // κόντρα στην ιδιωτικοποίηση ενός δημόσιου αγαθού, της υγείας



Μαζί με την ελεύθερη πρόσβαση στους 2.5 εκατ ανασφάλιστους που καθιερώσαμε εδώ και 1.5 περίπου χρόνο (Ν 4368/2016,  ΚΥΑ  Α3(γ)/ΓΠ/οικ.25132/4-4-2016)

Β) Για πρώτη φορά συστηματοποίηση όλης της ΠΦΥ (μέχρι τώρα διάσπαρτες δομές που δεν κάλυπταν όλες τις ανάγκες)

Γ) ένα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα που θα είναι σε λίγο καιρό και απολύτως μετρήσιμα η αποσυμφόρηση των υπόλοιπων δημόσιων δομών (πχ ΤΕΠ και νοσοκομεία), με ό,τι αυτή η αποσυμφόρηση συνεπάγεται για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση θεμάτων υγείας, αποφυγή ταλαιπωρίας ασθενών κλπ.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ:

η πρόληψη της νόσου, η προαγωγή της δημόσιας υγείας μέσα από συγκεκριμένες δράσεις ευαισθητοποίησης όλων των ατόμων των τοπικών κοινοτήτων σε θέματα πρόληψης και υγείας, η διάγνωση, η θεραπεία, η αποκατάσταση και η ολοκληρωμένη φροντίδα του πληθυσμού, η συνέχεια της φροντίδας αυτής

με βάση τις αρχές της δωρεάν, καθολικής, ισότιμης και χωρίς διακρίσεις πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες ΠΦΑ καθώς και η προστασία των ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.


ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΠΦΥ

πρώτη φορά διακρίνεται η βαθμίδα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας από την έως τώρα υφιστάμενη περιπατητική φροντίδα, δηλαδή την εξειδικευμένη φροντίδα υγείας.

πρώτο επίπεδο, σημείο εισόδου των ατόμων στο Ε.Σ.Υ. : Τοπικές Μονάδες Υγείας (Το.Μ.Υ), τα Περιφερειακά Ιατρεία (Π.Ι.), τα Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία (Π.Π.Ι.), τα Ειδικά Περιφερειακά Ιατρεία (Ε.Π.Ι.) και τα Τοπικά Ιατρεία (Τ.Ι.). // επαγγελματίες υγείας των μονάδων παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ., καθώς και συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ επαγγελματίες υγείας.

Στο δεύτερο επίπεδο παρέχονται υπηρεσίες περιπατητικής φροντίδας από τα Κέντρα Υγείας.


Τοπικό Δίκτυο Π.Φ.Υ.: όλες οι δημόσιες μονάδες παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ., συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ πάροχοι υπηρεσιών Π.Φ.Υ.* και τα συμβεβλημένα με τον ΕΟΠΥΥ φαρμακεία

* Σε Το.Π.Φ.Υ. όπου οι δημόσιες μονάδες παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ. δεν καλύπτουν πλήρως τον πληθυσμό ευθύνης τους //  συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης και έχουν ελάχιστο ωράριο απασχόλησής ανά ημέρα και ανά βδομάδα

σε κάθε Δήμο θα αντιστοιχεί τουλάχιστον ένα Κέντρο Υγείας και σε κάθε Δημοτική Ενότητα τουλάχιστον μία Το.Μ.Υ. ή άλλη δημόσια μονάδα Π.Φ.Υ.


Κέντρα υγείας

Α) περιπατητική φροντίδα = εξειδικευμένη φροντίδα υγείας για τους ασθενείς που είτε προσέρχονται αυτοβούλως στα Κέντρα Υγείας, είτε παραπέμπονται από τις λοιπές υπηρεσίες Π.Φ.Υ. του Το.Π.Φ.Υ.:

β) έκτακτα και επείγοντα περιστατικά,
γ) εργαστηριακός και απεικονιστικός έλεγχος (δημιουργία κεντρικών διαγνωστικών εργαστηρίων σε κάθε ΥΠΕ)
δ) οδοντιατρική φροντίδα ενηλίκων και παιδιών
ε) φροντίδα μητέρας και παιδιού
στ) φροντίδα παιδιών και εφήβων
ζ) εξειδικευμένη πρόληψη
η) φυσικοθεραπεία, εργοθεραπεία και λογοθεραπεία,
θ) ιατρική της εργασίας,
ι) κοινωνική ιατρική και δημόσια υγεία,
ια) προαγωγή υγείας.

Σε κάθε οδοντιατρείο Κέντρου Υγείας συγκροτείται και λειτουργεί η Οδοντιατρική Ομάδα, με ελάχιστη σύνθεση έναν οδοντίατρο και ένα βοηθό οδοντιατρείου ή νοσηλευτή. Επικουρικά μέλη της Οδοντιατρικής Ομάδας μπορούν να είναι οδοντοτεχνίτες, επισκέπτες υγείας και διοικητικό προσωπικό.

οδοντιατρικός έλεγχος της στοματικής υγείας του παιδικού και εφηβικού πληθυσμού // ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων για τα ευρήματα της εξέτασης

πλήρης οδοντιατρική περίθαλψη και προσθετική αποκατάσταση σε παιδιά και ενήλικες. (Οι εργασίες αποζημιώνονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., σύμφωνα με το κρατικό τιμολόγιο). 

ορθοδοντική θεραπεία (παρέχεται σε οδοντιατρικές μονάδες που απασχολούν ορθοδοντικούς ή σε Κέντρα Ειδικής Φροντίδας).

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ Π.Φ.Υ.:

Α) Τοπικές μονάδες υγείας (TOMY):

Αρχές – στόχοι - υπηρεσίες: καθολική και ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, ολιστική προσέγγιση πολίτη, πρόληψη και προαγωγή της υγείας, φροντίδα ασθενών με χρόνια νοσήματα σε συνεργασία με το θεράποντα ιατρό, υπηρεσίες δημόσιας υγείας, κατ’ οίκον φροντίδα υγείας και

κατ’ οίκον νοσηλεία, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναγνώριση και ανίχνευση ψυχικών παθήσεων σε συνεργασία με τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας του Τομέα Ψυχικής Υγείας,  αναγνώριση και ανίχνευση περιστατικών εξαρτήσεων και παραπομπή στους αρμόδιους φορείς εξαρτήσεων, συλλογή και αξιοποίηση στοιχείων επιδημιολογικής επιτήρησης

στελεχωμένες από «Ομάδες Υγείας» : οικογενειακός ιατρός για τον ενήλικο και για τον παιδικό πληθυσμό (είτε γιατρός του ΕΣΥ είτε συμβεβλημένος με ΕΟΠΥΥ // γενικής ιατρικής ή παθολογίας, παιδίατρος), ο/η νοσηλευτής/-τρια, ο/η επισκέπτης/-τρια υγείας και ο/η κοινωνικός λειτουργός


Το τακτικό ωράριο του ιατρικού προσωπικού των Το.Μ.Υ. είναι επτάωρο και πενθήμερο από Δευτέρα έως και Παρασκευή σε δύο βάρδιες ως εξής: από τις 8:00 έως τις 15:00 και από τις 14:00 έως τις 21:00. Το τακτικό ωράριο του λοιπού προσωπικού είναι οκτάωρο και πενθήμερο από Δευτέρα έως και Παρασκευή σε δύο βάρδιες ως εξής: από τις 7:00 ως τις 15:00 και από τις 14:00 ως τις 22:00.

οικογενειακός ιατρός
διάγνωση θεμάτων υγείας
 επίλυση συνήθων προβλημάτων υγείας,
να συνδιαχειρίζεται τα χρόνια νοσήματα και τις διαταραχές ψυχικής υγείας,
να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πολυφαρμακίας,
να μεριμνά για τη φροντίδα των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία,
να διασφαλίζει την παροχή υπηρεσιών ανακουφιστικής-παρηγορητικής αγωγής και φροντίδας,
να συντείνει στην ψυχοκοινωνική ευεξία
να συμβάλει στο συντονισμό και στη συνέχεια της φροντίδας υγείας, στην παραπομπή στα άλλα επίπεδα του συστήματος υγείας και σε εξειδικευμένες υπηρεσίες φροντίδας υγείας,
να λαμβάνει, διατηρεί και ανανεώνει το ατομικό ιστορικό υγείας και τις συνήθειες ζωής του ατόμου, που σχετίζονται με αυτήν και να τα καταχωρεί στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (Α.Η.Φ.Υ.).
να πραγματοποιεί εμβολιασμούς και να ελέγχει την εμβολιαστική κάλυψη του παιδικού πληθυσμού και των ενηλίκων,
να υποστηρίζει τις μητέρες σε θέματα θηλασμού και σίτισης του βρέφους, αλλά και της γενικότερης φροντίδας του,
να πραγματοποιεί προληπτικό έλεγχο παιδιών και εφήβων
να παρακολουθεί την ανάπτυξη των παιδιών και να προβαίνει σε εκτίμηση δυσκολιών-προβλημάτων συμπεριφοράς,
να τηρεί το Φύλλο Ιατρικής Εξέτασης για το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή, να συμπληρώνει το Δελτίο αυτού και να χορηγεί τις βεβαιώσεις υγείας,
να πραγματοποιεί κατ’ οίκον επισκέψεις σε νεογέννητα και φροντίδα μη περιπατητικών παιδιών με χρόνιες παθήσεις,
 να παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη σε παιδιά, εφήβους και γονείς, (ιδίως σε οικογένειες υψηλού κινδύνου) σε θέματα σεξουαλικής υγείας και αντισύλληψης, εξαρτήσεων, διατροφικών διαταραχών, πρώιμη ανίχνευση προβλημάτων ψυχικής υγείας,
να εξασφαλίζει την κατάλληλη διασύνδεσή τους με εξειδικευμένα υποστηρικτικά πλαίσια,

Δίκτυο Μαιών-Μαιευτών (διασυνδέεται λειτουργικά ιδίως με τις Το.Μ.Υ.):
παροχή συμβουλευτικής και ενημέρωσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της λοχείας,
παροχή υπηρεσιών πρόληψης και προαγωγής της υγείας, καθώς και υποστήριξης του μητρικού θηλασμού και Οικογενειακού Προγραμματισμού,
η λήψη τραχηλικού επιχρίσματος (τεστ Παπανικολάου),
η πραγματοποίηση επισκέψεων μελών σε Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων,
η ανάπτυξη συνεργασίας με Ο.Τ.Α. και φορείς για την πραγματοποίηση δράσεων ενημέρωσης, αγωγής και προαγωγής υγείας,
η ολοκληρωμένη και έγκαιρη ενημέρωση και η προετοιμασία της εγκύου για το φυσιολογικό τοκετό.

πληθυσμός ευθύνης: 10.000- 12.000 άτομα ανά ΤΟΜΥ

Πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, εγγραφή και διαδικασία παραπομπών
Ο πληθυσμός ενός Το.Π.Φ.Υ. (συμπεριλαμβανομένων των ανασφάλιστων) εγγράφεται υποχρεωτικά στον οικογενειακό ιατρό
Μετεγγραφή σε οικογενειακό ιατρό άλλης Το.Μ.Υ. ή δημόσιας μονάδας Π.Φ.Υ. εντός του Το.Π.Φ.Υ. επιτρέπεται μια (1) φορά ανά έτος και μετεγγραφή σε οικογενειακό ιατρό Το.Μ.Υ. ή άλλης δημόσιας μονάδας Π.Φ.Υ. άλλου Το.Π.Φ.Υ. εκτός όμορου, επιτρέπεται δύο (2) φορές ανά έτος.

Οι Το.Μ.Υ. διασυνδέονται άμεσα, λειτουργικά και επιστημονικά με το Κέντρο Υγείας του οποίου αποτελούν αποκεντρωμένες μονάδες και με το Νοσοκομείο Αναφοράς εντός της οικείας Δ.Υ.Πε. και παραπέμπουν κατά προτεραιότητα σε αυτά, τους λήπτες υπηρεσιών υγείας για περαιτέρω διάγνωση, παρακολούθηση, θεραπεία ή νοσηλεία.
Επίσης, στα Κέντρα Υγείας προσέρχονται έκτακτα και επείγοντα περιστατικά. Από τα Κέντρα Υγείας παραπέμπονται οι ασθενείς που χρήζουν περαιτέρω διάγνωσης, παρακολούθησης, θεραπείας ή νοσηλείας στο Νοσοκομείο Αναφοράς (ή σε άλλα Νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., με τα οποία διασυνδέονται άμεσα).

λογοδοσία και κοινωνικός έλεγχος από τους λήπτες υπηρεσιών υγείας (άτομα και κοινωνικοί φορείς), μέσω ερωτηματολογίων και δυνατότητα υποβολής προτάσεων // για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών // «Σε καμία περίπτωση δεν θίγονται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου τα κατοχυρωμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία επαγγελματικά δικαιώματα των επαγγελματιών υγείας της Ομάδας Υγείας»

Β) Κέντρα ειδικής φροντίδας
Σε κάθε Δ.Υ.Πε. μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν, ως αποκεντρωμένες μονάδες τους, Κέντρα Ειδικής Φροντίδας (Κ.Ε.Φ.) // παρέχονται εξειδικευμένες υπηρεσίες φροντίδας, κέντρα ειδικής αγωγής και αποκατάστασης, οδοντοπροσθετικά και παιδοδοντιατρικά κέντρα, κέντρα φυσικοθεραπείας
Γ) Κεντρικά Διαγνωστικά Εργαστήρια (αναφέρθηκαν παραπάνω)


ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
για τις Τοπικές Ομάδες Υγείας (ΤΟΜΥ)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ-ΚΛΑΔΟΣ-ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ
ΠΕ ΙΑΤΡΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
206
ΠΕ ΙΑΤΡΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ
219
ΠΕ ΙΑΤΡΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ
158
ΠΕ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
514
ΠΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
757
ΠΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ
9427
ΤΕ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ/-ΤΡΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
477
ΤΕ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
2605
ΤΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
1635
ΤΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΟΝΑΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
850
ΔΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ
3580
ΔΕ ΒΟΗΘΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ/-ΤΡΙΩΝ
2250

Επισημαίνεται ότι παρά την περί του αντιθέτου εσκεμμένη φημολογία, εκδήλωσε ενδιαφέρον ένας σημαντικός αριθμός γιατρών, κυρίως, στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ειδικότερα, πολύ μεγάλη ήταν η συμμετοχή των παιδιάτρων που ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Δυστυχώς, όμως για άλλη μια φορά παρατηρήθηκε διαχρονική δυσκολία η οποία έχει επιδεινωθεί λόγω brain drain να καλυφθούν με επάρκεια θέσεις στην περιφέρεια και τα νησιά. Στους λοιπούς κλάδους παρουσιάστηκε ιδιαίτερα υψηλός αριθμός αιτήσεων. Με βάση την παραπάνω εξέλιξη, αναμένεται εντός του ερχόμενου διμήνου να τεθεί σε λειτουργία μεγάλος αριθμός από τις νέες δομές.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΧΑΡΗ ΤΖΑΜΑΚΛΗ
ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΤΗΣ Ν.Ε. ΠΙΕΡΙΑΣ ΤΗΣ 18-9-2017

Α. Εξεταστική Επιτροπή για τα σκάνδαλα στο χώρο της Υγείας

Η σύσταση της Επιτροπής αποτέλεσε μία σημαντική πολιτική πρωτοβουλία για δύο βασικούς λόγους:

Πρώτον γιατί ο χώρος που αφορά η ανίχνευση των σκανδάλων είναι ζωτικός για την καθημερινότητα κάθε πολίτη.

Δεύτερον γιατί τα σκάνδαλα στο χώρο της Υγείας συνέβαλαν στην εκτίναξη του χρέους και την ένταση της κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία 8 χρόνια, αφού το μαύρο χρήμα που διακινήθηκε στο χώρο της υγείας εκτιμάται σε 85 δις ευρώ (!), ήτοι το ¼ του δημόσιου χρέους. Εξ ου και η εύστοχη διατύπωση από την κοινωνία ως «το μεγάλο πάρτι στην υγεία» … των κορόιδων θα προσέθετε κανείς.

Η Ολομέλεια της Βουλής όρισε δεσμευτικά τρείς άξονες πάνω στους οποίους θα πρέπει να κινηθεί η Επιτροπή:

1.- Την εκτίναξη της φαρμακευτικής δαπάνης και των λειτουργικών δαπανών των νοσοκομείων με υπερτιμολογήσεις φαρμάκων και ιατροτεχνολογικών υλικών.
2.-  Τον τρόπο διαχείρισης στα ΝΠΔΔ και εποπτευόμενα ΝΠΙΔ του χώρου της υγείας και προεχόντως στο ΚΕΕΛΠΝΟ: Προμήθειες, συμβάσεις παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών, χρεώσεις υλικών και εργασιών, προσλήψεις προσωπικού, σύναψη τριγωνικού τύπου συναλλαγών με εταιρίες και προμηθευτές , διαφημιστική δαπάνη.  
3.- Την περίπτωση του ΝΤΥΝΑΝ : Διοίκηση, διαχείριση, αιτίες υπερχρέωσης, δάνεια και συνέπειές τους, η εκποίησή του μέσω πλειστηριασμού με μοναδικό πλειοδότη την Τράπεζα Πειραιώς, ενδεχόμενη ζημία σε περιουσιακά στοιχεία του ΕΕΣ, αδιαφανείς επιζήμιες μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του.

Η διάρκεια της Επιτροπής ορίστηκε αρχικώς σε τρεις μήνες και θα παρατείνεται με σχετικές αποφάσεις της Ολομέλειας. Ξεκινήσαμε με την υπόθεση του ΝΤΥΝΑΝ για να ακολουθήσουν τα θέματα του δεύτερου πεδίου (ΚΕΕΛΠΝΟ) και να ολοκληρώσουμε με τα θέματα του φαρμάκου.

Οι λόγοι που τηρήθηκε αυτή η σειρά και ξεκινήσαμε με το Ερρίκος Ντυνάν είναι ότι από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου έχει διαβιβασθεί στη Βουλή ποινική δικογραφία, καθώς από τη δικαστική διαδικασία που προηγήθηκε έχουν προκύψει ενδείξεις ότι πολιτικά πρόσωπα και δη Υπουργοί των προηγούμενων Κυβερνήσεων έχουν τελέσει αξιόποινες πράξεις. Η Βουλή, λοιπόν, - ως η μόνη αρμόδια - καλείται να εξετάσει τα στοιχεία και να αποστείλει το πόρισμά της στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές.

Έχοντας σχεδόν ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο (ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ), κάθε νηφάλιος παρατηρητής οδηγείται στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις ότι συντελέσθηκε μεθοδευμένα η μεταβίβαση του Νοσοκομείου στην Τράπεζα Πειραιώς, εκτίμηση που θα τεκμηριωθεί στο πόρισμα.

Κατά την εξέταση των μαρτύρων (αλλά και από διάφορα έγγραφα που απεστάλησαν στην Επιτροπή) αποκαλύφθηκαν σημαντικά στοιχεία που απασχόλησαν και θα απασχολήσουν την επικαιρότητα (π.χ. οι δωρεάν νοσηλείες σημαντικών προσώπων, οι αργομισθίες και οι προσλήψεις προσώπων με πολιτική δράση και επιρροή, οι σχέσεις πολιτικών με επιφανείς παράγοντες του χώρου της Υγείας και των τραπεζών, η κατά παραγγελία νομοθέτηση, η εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων κ.ά.). Κάποιοι μάρτυρες κατέθεσαν ενσυνείδητα ψέμματα. Άλλοι προσπάθησαν να συγκαλύψουν τις ευθύνες πολιτικών τους προστατών.

Αυτές τις μέρες, ασχολούμαστε με τις αρθροσκοπήσεις, ένα θέμα που εισήχθη εμβόλιμα λόγω μιας δικογραφίας που έφθασε στη Βουλή και αφορά τη θητεία του Μάκη Βορίδη ως Υπουργού Υγείας. Αφορά πράξεις που σχετίζονται με την έκδοση συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης, με βάση την οποία ο ΕΟΠΥΥ πλήρωνε 1.500 ευρώ για μία ιατρική πράξη (αρθροσκόπηση) διάρκειας 20 λεπτών. Συγκεκριμένο πολυϊατρείο εκτέλεσε 550 παραπεμπτικά του βουλευτή και πρώην Υφυπουργού Υγείας  ιατρού Μάριου Σαλμά. Το πολυϊατρείο ανήκε σε συγγενείς του Μάριου Σαλμά. Η συγκεκεριμένη κοστολόγηση των 1.500 ευρώ αναπροσαρμόσθηκε στα 150 ευρώ πλέον 150 ευρώ για κόστος αναλώσιμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπουργική απόφαση εκδόθηκε αναρμοδίως (έπρεπε να συνυπογραφεί και από τους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας) και δεν δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.  

Το σκάνδαλο της Novartis  το αφήσαμε τελευταίο, προκειμένου να μπορέσουμε να πάρουμε και τα στοιχεία από το εξωτερικό.

Τέλος, δύο αναφορές ακόμα για την εξεταστική.

Με πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, η συμμετοχή μας στην Επιτροπή είναι άμισθη. Την ίδια πρόταση είχαμε καταθέσει και υλοποιήσει και για την Εξεταστική για τη δανειοδότηση των κομμάτων και των ΜΜΕ.

Τελευταία αφήνω την εκκωφαντική σιωπή των ΜΜΕ στις ειδήσεις και τις αποκαλύψεις που προκύπτουν από αυτή την Επιτροπή. Δεν υπάρχει ένα συστημικό μέσο που να γράφει κάτι μετά από τις συνεδριάσεις μας.


Β. Τοπικές Ομάδες Υγείας (Τ.ΟΜ.Υ.). ΤΟΜΗ στο πολύπαθο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Μετά το 1983 με την εμβληματική συγκρότηση του ΕΣΥ (Ν. 1397/83), οι ΤΟΜΥ αποτελούν την πρώτη επαναστατική μεταρρύθμιση. Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια, έπρεπε να βιώσουμε μία πρωτοφανή δημοσιονομική και ανθρωπιστική κρίση, έπρεπε να έρθει για πρώτη φορά μία κυβέρνηση της Αριστεράς για να υπάρξει ενδιαφέρον για την υγεία του απλού πολίτη.

Η ανάπτυξη και η βελτίωση της δημόσιας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αποτελεί στρατηγική μας επιλογή. Την κάνουμε πράξη με μια μεταρρύθμιση που δεν έμεινε στα χαρτιά και τις εξαγγελίες. Αμέσως μετά την θεσμική της καθιέρωση, με την ψήφιση του σχετικού νόμου 4486/2017 το καλοκαίρι, τέθηκε σε τροχιά υλοποίησης πατώντας γερά πάνω στα εξής θεμέλια: Στελέχωση – Χωροθέτηση – Βιώσιμη Χρηματοδότηση. Τα αναλύω ένα προς ένα:

Αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου εκδόθηκε η προκήρυξη για την πρόσληψη 2.868 ατόμων, που θα στελεχώσουν τις πρώτες ΤΟΜΥ. Ο συγκεκριμένος πληθυσμός ευθύνης (έως 2.250 άτομα για οικογενειακούς γιατρούς ενηλίκων, έως 1.500 άτομα για παιδιάτρους) εξασφαλίζει ένα επαρκές δίκτυο, ικανό να συνοδεύσει τον γιατρό στα επόμενα επαγγελματικά του βήματα.

Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί και ο σχεδιασμός για την χωροθέτηση των πρώτων ΤΟΜΥ, που έχει λάβει υπ' όψιν του το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάθε περιοχής, τον δείκτη ανεργίας, την υγειονομική φτώχεια, την επάρκεια των δημόσιων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, αλλά και των ιδιωτών παρόχων του ΕΟΠΥΥ σε κάθε ΤοΠΦΥ (Τομέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας), καθώς και το υγειονομικό προφίλ της περιοχής και την ύπαρξη ή μη επιβαρυντικών για τη δημόσια υγεία παραγόντων.

Και το κυριότερο : Με τη συνέργεια του Υπουργείου Οικονομίας και με πόρους από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, που αγγίζουν τα 75 εκ. €/χρόνο έχει εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση των πρώτων 239 ΤΟΜΥ για μία τετραετία, με ενσωματωμένη μάλιστα πολιτική σταδιακής εξόδου από την κοινοτική χρηματοδότηση και ανάληψης της ευθύνης από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι αφενός ενισχύει την πιο δύσκολη φάση κάθε μεταρρύθμισης, δηλαδή τη μετάβαση από ένα σύστημα σε ένα καινούριο και αφετέρου χρηματοδοτεί την παρέμβαση πέρα από τα στενά καθορισμένα όρια δαπανών που επιβάλει η δημοσιονομική προσαρμογή και οι επιτηρητές της.

Ήδη όμως έχουν πραγματοποιηθεί οι μελέτες, ώστε να διασφαλιστεί δημοσιονομικός «χώρος» στους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών και η Πολιτεία να αναλάβει τις δαπάνες που απαιτούνται για την βιωσιμότητα της Μεταρρύθμισης. Η θεμελίωση του νέου επιπέδου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και η λειτουργία του συστήματος παραπομπών θα "εξοικονομήσει" επισκέψεις από το υπόλοιπο σύστημα, που με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης ανάπτυξης του συστήματος αναμένεται να υπερβούν τα 5,5 εκ. επισκέψεις. Οι πόροι αυτοί θα επανεπενδυθούν στην ανάπτυξη της ΠΦΥ. Επίσης, έχει θεσμοθετηθεί (Ν. 4368/2016) η χρηματοδότηση των Υπηρεσιών της ΠΦΥ με το 50% των εξοικονομήσεων του ΕΟΠΥΥ, η οποία θα προκύψει και από τον περιορισμό της προκλητής ζήτησης και από την αναπροσαρμογή του αριθμού των συμβάσεων με τους ιδιώτες γιατρούς.

Συνεπώς, το ίδιο το σύστημα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του φιλτράροντας καλύτερα τις δαπάνες επιτυγχάνοντας μείωση προς τη δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας υπέρ της πρωτοβάθμιας. Για να έχουμε ποιοτικότερη παροχή υγείας με μικρότερο κόστος.

Ο αρχικός σχεδιασμός για την Κατερίνη προβλέπει 4 ΤΟΜΥ. Το πρώτο που θα λειτουργήσει θα στεγασθεί στο ΠΕΔΥ Κατερίνης, ενώ ένα ακόμη στο παλιό Νοσοκομείο. Κτιριακά το πρώτο ελπίζουμε ότι θα είναι έτοιμο σε 3 εβδομάδες περίπου αναμένοντας τα αποτελέσματα της προκήρυξης προσλήψεων. Στις ΤΟΜΥ της Κατερίνης θα προσληφθούν βάσει της προκήρυξης 20 γενικοί ιατροί, 5 παιδίατροι, 10 νοσηλευτές, 5 κοινωνικοί λειτουργοί, 10 διοικητικοί - οικονομικοί και 10 επισκέπτες υγείας.



Τοποθέτηση Στέργιου Καστόρη στην κοινή συνέντευξη τύπου των τριών βουλευτών Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ για την Π.Φ.Υ

Η ενημέρωση και η παραπληροφόρηση

Οργανώσαμε αυτήν την συνέντευξη τύπου, γιατί θεωρούμε ότι τα θέματα της δημόσιας υγείας είναι πάρα πολύ κρίσιμα θέματα και καλό θα είναι να τα αντιμετωπίζουμε όλοι με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που απαιτούν.

Ένα από αυτά που απαιτούν είναι και η σωστή και πλήρης ενημέρωση για το «τι γίνεται και γιατί» και για το «τι δε γίνεται και γιατί».

Το λέω αυτό, γιατί διάβασα πρόσφατα ένα πρωτοσέλιδο θέμα, στο Ολύμπιο Βήμα, ένα κείμενο ανυπόγραφο (δεν μνημονεύεται η πηγή του, αν και το ίδιο ακριβώς το είδαμε δημοσιευμένο και το Πρώτο Θέμα) με τίτλο «Κατρακυλά η Ελλάδα στα θέματα υγείας».

Όποιος μείνει εκεί στο τίτλο, μένει, λογικά, και με την εντύπωση ότι τα νοσοκομεία έγιναν χειρότερα από πριν, όπως λέει κι ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ. Αν μπει στον κόπο να διαβάσει και στις μέσα σελίδες, όπου συνεχίζεται το κείμενο, θα δει ότι η «κατρακύλα» οφείλεται κυρίως στο ποσοστό των υπέρβαρων παιδιών, στην κατανάλωση αλκοόλ και στο κάπνισμα.

Έναν καλοπροαίρετο, αυτό θα τον οδηγούσε στο συμπέρασμα ότι η μεταρρύθμιση που ξεκίνησε να εφαρμόζει η σημερινή κυβέρνηση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας , είναι η καλύτερη απάντηση σε αυτά προβλήματα που μαστίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες.

Έναν κακοπροαίρετο, θα τον οδηγούσε στο συμπέρασμα που ο συντάκτης του κειμένου (που μοιράστηκε για να αναπαραχθεί από φίλα προσκείμενα  ΜΜΕ) ήθελε να περάσει. Ότι δηλαδή με τη σημερινή κυβέρνηση η δημόσια υγεία πάει απ’ το κακό στο χειρότερο.

Κι επειδή, όπως φαίνεται, εμείς δεν έχουμε και πολλά φίλα προσκείμενα ΜΜΕ (το οποίο δεν είναι και μεγάλο κακό, το μεγάλο κακό θα ήταν να έχουμε μόνο ΜΜΕ που να αποκρύπτουν παντελώς την πραγματικότητα, όταν αυτή δεν τους αρέσει),

είπαμε να σας καλέσουμε να πούμε κι εμείς τι κάναμε, τι κάνουμε και τι επιδιώκουμε με αυτά που κάνουμε. Κι ας κρίνουν οι αναγνώστες σας.

Το δημόσιο σύστημα υγείας κυρίαρχο, το ιδιωτικό συμπληρωματικό-επικουρικό

Αυτό που θέλουμε λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε για μια ακόμη φορά (και το κάνουμε και στα λόγια και στην πράξη) είναι ότι για μας, το δημόσιο σύστημα υγείας  πρέπει να έχει τον κυρίαρχο ρόλο και το ιδιωτικό συμπληρωματικό, επικουρικό ρόλο.

Δεν είμαστε εναντίον των ιδιωτών, των γιατρών ή και των επιχειρηματιών που ασχολούνται στον τομέα της υγείας, είμαστε υπέρ των πολιτών, μιας τεράστιας πλειοψηφίας πολιτών, που εκ του συντάγματος έχει  ως δικαίωμα αναφαίρετο  την πρόσβαση στη δημόσια υγεία ως δημόσιο αγαθό και που , εκ της οικονομικής συγκυρίας δεν μπορεί  σήμερα να προσφύγει στις υπηρεσίες των ιδιωτών.

μεταρρύθμιση. Ακόμη κι αν , όταν, εκλείψουν οι οικονομικές δυσκολίες, η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, έχει έναν ρόλο, πολύ σπουδαίο ρόλο, να παίξει.

Για να μην έχουμε υπέρβαρα παιδιά, για να μην έχουμε προβλήματα με το αλκοόλ και το κάπνισμα, για να έχουμε μια κοινωνία όπου οι πολίτες της θα λαμβάνουν κάθε δυνατή βοήθεια για να μην αρρωσταίνουν.

Αυτό είναι το στοίχημα που έχει βάλει η κυβέρνηση κι αυτό το στοίχημα μόνο αν προσπαθήσουμε όλοι μαζί μπορούμε να το πετύχουμε.

5 ΤοΜΥ στην Κατερίνη

Να έρθω τώρα στα δικά μας και στα συγκεκριμένα.

Κατ’ αρχήν επιτρέψτε μου να δώσω ένα παράδειγμα για να καταλάβουμε τι σημαίνει πρακτικά ότι οι ΤοΜΥ θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των Νοσοκομείων, που είναι μια από τις θετικές επιπτώσεις της λειτουργίας τους.

Σύμφωνα λοιπόν με στοιχεία του Νοσοκομείου Κατερίνης, μόνο στο Τμήμα Επειγόντων του Νοσοκομείου εξυπηρετούνται ετησίως πάνω από 27.000 περιστατικά που φεύγουν με μια απλή συνταγή,

Αναφερόμαστε μόνο σε κείνα τα περιστατικά που χρήζουν παροχής πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας και όχι δευτεροβάθμιων, όπως αυτές του Νοσοκομείου.

Καταλαβαίνετε λοιπόν, το μέγεθος της ελάφρυνσης του φόρτου του Νοσοκομείου Κατερίνης, όταν όλα αυτά τα δεκάδες χιλιάδες περιστατικά θα εξυπηρετούνται από τις Τοπικές Μονάδες Υγείας και δεν θα αναγκάζονται να καταφεύγουν στο Νοσοκομείο.

Για την Κατερίνη, όπως ήδη γνωρίζετε,  έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσουν 5 ΤοΜΥ.

Η πρώτη ξεκινά σύντομα, αρχές του Οκτώβρη και θα στεγαστεί στα πρώην Πολυιατρεία του ΙΚΑ.

Η δεύτερη αναμένεται να ξεκινήσει μέχρι το τέλος του χρόνου, στις εγκαταστάσεις του παλιού Νοσοκομείου, όπου το επόμενο διάστημα  θα ξεκινήσουν οι εργασίες διαμόρφωσης του χώρου.

Οι άλλες τρεις θα αποφασιστεί, σε διαβούλευση  με τον δήμο και τους φορείς της  Κατερίνης,  το πώς θα γίνει η χωροταξική τους κατανομή, ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα  τον πληθυσμό της πόλης.

Όσο αφορά  το ιατρικό προσωπικό:  Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι από  το άνοιγμα, μέχρι στιγμής,  του 50% των φακέλων της προκήρυξης, που έγινε με την επίβλεψη του ΑΣΕΠ, έχουν ήδη ελεγχθεί οι αιτήσεις 3 γιατρών γενικής και 2 παιδιάτρων  Κατερινιωτών, που είναι ήδη αρκετοί (5 γιατροί είναι το ανώτερο για κάθε μονάδα) για να στελεχώσουν την πρώτη ΤοΜΥ.

Αναφορικά με τα κίνητρα που μπορεί να έχει ένας γιατρός για να στελεχώσει τις μονάδες αυτές , αυτά είναι όχι μόνο οικονομικά (ο μισθός ανέρχεται στα 1700 καθαρά, με δικαίωμα να αξιοποιούν επιπλέον και υπερωριακές ώρες  σε δομές του δημόσιου συστήματος υγείας), αλλά και επιστημονικά (θα έχουν έναν μεγάλο πληθυσμό αναφοράς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην επιστημονική τους έρευνα και εμπειρία), αλλά και κοινωνικά, αφού θα συμβάλλουν σε ένα σοβαρό εγχείρημα που αφορά τη δημόσια υγεία.

Αυτή η προσπάθεια, την οποία εμείς θεωρούμε επανάσταση στη δημόσια υγεία, βάλλεται λυσσαλέα από την αξιωματική αντιπολίτευση.

Ο κ. Πατούλης, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών και στέλεχος της Ν.Δ, σαμποτάρισε ανοιχτά τη διαδικασία  προσλήψεων στις ΤΟΜΥ, ζητώντας να πληρώνονται 5.000 ευρώ  μισθό οι γιατροί για να δουλέψουν στις ΤοΜΥ, όταν ξέρει ότι ο μισθός πρωτοδιοριζόμενου στο ΕΣΥ είναι 1180 ευρώ.

«Όταν όλα θα γίνονται από τις ΤοΜΥ, ποιος θα πάει στο διαγνωστικό κέντρο;», αναρωτήθηκε κυνικά ο τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ. Βασίλης Οικονόμου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ΠΦΥ στη Βουλή.

Δεν είναι λοιπόν μυστικό, ότι η Ν.Δ ότι προτάσσει τους ιδιώτες παρόχους υγείας, έναντι των δημόσιων δομών υγείας.

Και πολύ θα ήθελε να παραδώσει και την πρωτοβάθμια υγεία στους ιδιώτες. Το έκανε όταν είχε ευκαιρία, όταν έκλεισε, όπως θυμάστε, σε μια νύχτα τα Πολυιατρεία του ΙΚΑ. Το έκανε επανειλημμένα και ποικιλοτρόπως (όπως φαίνεται και από τα σκάνδαλα υγείας που βγήκαν στο φως) και με στοχευμένες προσπάθειες απαξίωσης και συκοφάντησης του δημόσιου τομέα.

Ευτυχώς, οι πολίτες της αφαίρεσαν, με την ψήφο τους, το δικαίωμα να συνεχίσουν αυτήν την καταστροφική πολιτική. Και δεν πρόκειται να τους το ξαναδώσει.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δικαιολογητικά αποστρατείας στελεχών Στρατού ξηράς

Ώρες λειτουργίας για το Β' Κοιμητήριο Δήμου Κατερίνης