Εγκαίνια έκθεσης ζωγραφικής- ξυλογλυπτικής του εικαστικού Αστέρη Γκέκα


Πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 7 Ιουλίου 2018 τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής- ξυλογλυπτικής του εικαστικού Αστέρη Γκέκα υπό τον τίτλο “Γενέθλια Χώρα” στο Αρχαιολογικό Πάρκο του Δίου στο πλαίσιο του 47ου Φεστιβάλ Ολύμπου




Αστέρης Γκέκας: Στο πείσμα βρίσκεται η αγάπη, ο έρωτας και η προκοπή
Αυτό είναι το τελικό δίδαγμα της δουλειάς μου

Ν. Πασχαλούδης: Η φετινή παρουσία του Αστέρη Γκέκα είναι μία λαμπερή στιγμή για το Φεστιβάλ

Ν. Γκραίκος: Ο Α. Γκέκας είναι επάξιος εκπρόσωπος της Πιερίας σε όλο τον κόσμο



“Ευχαριστώ τους ανθρώπους του Φεστιβάλ Ολύμπου για την πρόσκληση, την αγάπη και την ευκαιρία να γυρίσω από πολύ μακριά, όχι όσον αφορά τα χιλιόμετρα αλλά το χρόνο, στη γενέθλια γη”. Με τα λόγια αυτά ο εικαστικός Αστέρης Γκέκας υποδέχθηκε το κοινό το Σάββατο 7 Ιουλίου στα εγκαίνια της έκθεσης ξυλογλυπτικής και ζωγραφικής που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Πάρκο του Δίου και θα παραμείνει εκεί μέχρι και τις 2 Σεπτεμβρίου. Ο καλλιτέχνης εξέφρασε μάλιστα τη χαρά του που η έκθεση αυτή θα του δώσει τη δυνατότητα όχι μόνο να παρουσιάσει τη δουλειά του στους συμπατριώτες του αλλά και να απολαύσει ξανά τον “όμορφο παράδεισο” του Δίου. Ανέφερε μάλιστα ότι μία σειρά από ευχάριστες συμπτώσεις οδήγησαν σε αυτή τη συνεργασία με το Φεστιβάλ Ολύμπου.

“Η Μαλαθρία, όπως λεγόταν παλιά το Δίον, ήταν το δεύτερο πιάτο στο τραπέζι της οικογένειάς μου. Εδώ ερχόμουν με τον πατέρα μου για να αφήσουμε παπούτσια που έφτιαχνε, να παίξουμε μουσική και να παντρέψουμε τον κόσμο. Μικρό παιδί ερχόμουν εδώ στο έλος και μάζευα κομμάτια τα οποία έγιναν το έργο, “Τα ιερά και τα όσια” της πατρίδας μου. Έτσι λοιπόν έχω ιδιαίτερη σχέση με τον τόπο. Από τη στιγμή που  έγινε η πρόταση, για μένα ήταν μία ευκαιρία “προσκυνήματος” και έβαλα τη δύναμή μου να “παινευτώ” στους ανθρώπους της πατρίδας μου, να συνομιλήσω μαζί τους, να φάω το ψητό μου, να καθίσω στη βεράντα και να ακούσω το μαρκότσι....” ανέφερε ο καλλιτέχνης ανακαλώντας μνήμες που τον συνόδευσαν σε όλη την καλλιτεχνική του πορεία ανά τον κόσμο. 

Αναφερόμενος στα έργα του σημείωσε :“Όσα βλεπετε είναι δόλωμα για τα μάτια όλου του κόσμου. Θέλω να δείτε το πείσμα και την υπομονή που πρέπει να έχουμε στη δουλειά μας. Είναι λίγο εγωιστικό και δασκαλίστικο η διδασκαλία του πείσματος. Όμως εκεί βρίσκεται η αγάπη, εκεί βρίσκεται ο έρωτας. Στο πείσμα βρίσκεται και η προκοπή. Αυτό είναι το τελικό δίδαγμα της δουλειάς μου”.


Ξεχώρισε μάλιστα δύο από τα έργα του. “Το σχοινί” στο οποίο έχει βάλει τα πιο σπάνια, όπως είπε, κουμπιά, από το Παρίσι, όπου διατηρεί το δεύτερο ατελιέ του.  “Κρέμασα χαρούμενα, ερωτικά κυρίως, πράγματα, ώστε να γίνει ένα όμορφο μπιμπελό”. Όπως είπε, το έργο αυτό “έχει να κάνει με την κατάσταση στην πατρίδα και τους ανθρώπους που αποφάσισαν να θέσουν τέρμα στη ζωη τους”.





Το δεύτερο έργο που ξεχώρισε είναι “η σκάλα” . “Είπαν οι ποιητές να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα, λίγο ακόμα. Με τα ίδια κουμπιά στόλισα τα καλοπόδια των γυναικών. Αγαπάω τη γυναίκα, τη μάνα, την αδελφή, την ερωμένη, τη μαθήτρια, τη δασκάλα. Θέλω την άνοδο, την προκοπή και το κοίταγμα προς τα πάνω. Ας κοιτάξουμε λοιπόν προς τα πάνω. Όπως έλεγε ο Σαχτούρης όλοι ψάχνουμε ουρανό κι όπως είπαν άλλοι ποιητές ας σηκωθούμε λίγο ψηλότερα. Αυτό είναι το ευχετήριο μήνυμα αυτών των δύο έργων”  εξήγησε ο καλλιτέχνης ξεναγώντας το κοινό.

Στα στοιχεία που διακρίνουν την τέχνη του Γκέκα αναφέρθηκε ο ιστορικός τέχνης και εκπαιδευτικός Νίκος Γκραίκος. Σύμφωνα με τον κ. Γκραίκο τα θέματα του σε αυτή την έκθεση “καλλιτεχνικής τοποφιλικής μνήμης” έχουν τρεις αφετηρίες, τρεις μεγάλες πηγές : Η πρώτη πηγή είναι η ιστορία και η παράδοση του γενέθλιου τόπου του, το Λιτόχωρο, ο ευρύτερος χώρος της Πιερίας, της Μακεδονίας αλλά και όλης της Ελλάδας. Τελικά όμως ο τόπος για τον Γκέκα είναι ο παγκόσμιος τόπος. Η δεύτερη πηγή έργων του είναι η σχέση του με τη λογοτεχνία και την ποίηση. Εμπνέεται από σπουδαίους ποιητές έλληνες και ξένους. Τον ενδιαφέρουν αυτές οι διασυνδέσεις, αυτό το ut pictura poesis (όπως η ζωγραφική και η ποίηση). Τον ενδιαφέρει η σύνδεση του εικαστικού έργου με τον λόγο. Η τρίτη πηγή είναι η παραδοσιακή εικονογραφία και τα μοτίβα της παράδοσης τα οποία “κεντά” (σκαλίζει) ως ένα είδος κεντητικής πάνω στα έργα του.
Αναφερόμενος στην τεχνική του καλλιτέχνη ο κ. Γραίκος είπε ότι ο Αστέρης Γκέκας είναι ένα ξυλογλύπτης του χαμηλού ανάγλυφου, μία τεχνική που όμως τη συνδυάζει με πολλά άλλα πράγματα. Παλαιότερα, σύμφωνα με τον κ. Γραίκο, η τέχνη του ήταν μονόχρωμη και αργότερα έγινε πολύχρωμη σημειώνοντας ότι ένα ακόμη χαρακτηριστικό του καλλιτέχνη είναι ότι θέλει τα έργα του να τα απλώνει στο χώρο δημιουργώντας περιβάλλοντα.
“Πρόκειται για έναν επάξιο εκπρόσωπο της Πιερίας σε όλο τον κόσμο” σημείωσε ο Νίκος Γραίκος.
Εκ μέρους του Δ.Σ του ΟΡ.ΦΕ.Ο ο αντιπρόεδρος Νίκος Πασχαλούδης αναφερόμενος στην τέχνη του Αστέρη Γκέκα έκανε λόγο για μία “ευφρόσυνη τέχνη” που σε γεμίζει γαλήνη και ομορφιά και σου ανοίγει το μυαλό. “Οι συνδέσεις του με τη λογοτεχνία είναι εκπληκτικές όπως και οι φόρμες του” ανέφερε ο κ. Πασχαλούδης υπογραμμίζοντας ότι “η σημερινή εκδήλωση και η φετινή παρουσία του Αστέρη Γκέκα είναι μία λαμπερή στιγμή για το Φεστιβάλ Ολύμπου” .

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δικαιολογητικά αποστρατείας στελεχών Στρατού ξηράς

Ώρες λειτουργίας για το Β' Κοιμητήριο Δήμου Κατερίνης